De regio tussen Delft en Schiedam staat voor ingrijpende veranderingen met de introductie van vier nieuwe treinstations en extra sporen. Deze ontwikkelingen zijn cruciaal om het aantal treinen op het traject te vergroten, waaronder intercity's en sprinters.
De aanleg van de nieuwe stations, waaronder Rijswijk Buiten, Schiedam Kethel, Rotterdam Van Nelle en Dordrecht Leerpark, komt voort uit de grootschalige woningbouw die gepland is langs de spoorlijn Leiden-Dordrecht. Deze veranderingen zijn van essentieel belang vanwege de opkomst van economische centra zoals de haven van Rotterdam en de kassen van het Westland.
De regio Professorstad wordt verwacht te groeien met circa 170.000 nieuwe woningen en 85.000 arbeidsplaatsen als gevolg van de aanwezigheid van universiteiten in Leiden en Delft. Hierdoor wordt de spoorlijn Leiden-Dordrecht een strategische corridor voor de steden Leiden, Zoetermeer, Den Haag, Rijswijk, Delft, Schiedam, Rotterdam en Dordrecht.
De plannen voor de nieuwe stations en sporen worden zorgvuldig uitgewerkt in samenwerking met de betrokken gemeenten. De realisatie van stations Schiedam Kethel en Rotterdam Van Nelle vereist bijvoorbeeld ook een spoorverdubbeling tussen Delft Campus en Schiedam Centrum.
Als alles volgens schema verloopt, zal in het tweede kwartaal van 2026 een voorlopige keuze worden gemaakt voor dit ambitieuze project. De definitieve beslissing door de staatssecretaris van Openbaar Vervoer en Milieu wordt verwacht tegen eind 2026, waarna het project verder zal worden ontwikkeld in een officieel projectbesluit.